Svenska företaget Flexiwaggon AB har utvecklat en tågvagnslösning där man på ett enkelt sätt kan köra på och av tunga transportfordon utan behov av terminaler. Nu genomför bolaget en nyemission för att ta nästa steg mot en marknad med enorm potential.
Vägarna blir allt mer belastade av fordon och tunga transporter vilket leder till ökad miljöpåverkan. Hållbara transportlösningar är nyckeln till smarta och miljövänliga transporter.
– Vi ville lösa problemet med landsvägstransporter på ett miljövänligt sätt. Kan man få över lastbilar till räls istället finns många vinster. Förutom den uppenbara ekonomiska aspekten för åkaren och miljöaspekten så slipper man bilköer och spar bränsle. Dessutom kan föraren även vila upp sig under färden, säger Jan Eriksson, vd på Flexiwaggon.
Unik lösning
Det finns andra lösningar på marknaden där vägtransporter kan lastas på tågvagnar men dessa kräver terminaler och det tar lång tid att lasta och lossa.
– Med Flexiwaggon tar det bara sju minuter att köra av och på fordonet. Föraren kan sköta allt själv via en fjärrkontroll, processen kan även skötas helt från loket. Det behövs ingen terminal utan det räcker med en hårdgjord yta intill rälsen. Vagnen genererar själv el vilket gör att den inte är beroende av olika spänningar och frekvenser som finns på järnvägen idag. När lastbilen väl är lastad så klarar Flexiwaggon hastigheter på upp till 160 km/h.
Stort behov på marknaden
Marknaden för att få bort lastbilstransporter från vägarna är enorm. Flera länder med kraftiga miljöproblem måste finna nya hållbara lösningar.
– Vi ser både Europa, Asien och USA som en framtidsmarknad med mycket stor potential. Bara i Schweiz passerar 1,2 miljoner lastbilar per år, i Brännerpasset i Österrike passerar 2,25 miljoner lastbilar per år. Ytterligare ett exempel är Spanien där 9000 lastbilar passerar genom Pyrenéerna varje dag.
Nyemission för fortsatt utveckling och leverans
Flexiwaggon har precis fått sin första order och räknar med att sälja 720 vagnar till 2020. Europa och USA är två viktiga marknader i den kalkylen. För att finansiera upp första leveransen av flexivagnen och komma in på andra marknader med stor potential finns ett behov av nytt kapital.
– Vi behöver 11 miljoner kronor, både privat och offentlig finansiering är intressant. Den unika och gröna transportlösning vi har utvecklat går i linje med framtidens hållbarhetsmål och miljötänk, avslutar Jan Eriksson.