Sune Demant är tandläkare och jobbar på Amager och Bredgade Tandkliniker i Köpenhamn. Han arbetar framförallt med endodonti och sitter därför ofta böjd över en patient och gör rotfyllningar. Det är ett statiskt arbete där ryggen ofta är i konstiga ställningar under lång tid.
– Jag har haft diskbråck och problem med ryggen. Tandläkaryrket överlag tär på ryggen, men under den senaste tiden har jag känt en förbättring, säger han.
Sune Demant tror att en av anledningarna till att hans rygg är bättre i dag är mikroskopet EXTARO 300 från ZEISS.
– Det är såklart svårt att veta om det är mikroskopet eller något annat som ligger bakom, men jag har mindre ont i ryggen nu. Jag märker framför allt att jag sitter sämre när jag inte använder mikroskopet, säger han.
45 procent av tandläkare upplever rygg-, axel- eller nackproblem någon gång. EXTARO 300 är utvecklat för att förbättra tandläkares ergonomi och på så sätt förebygga problem. Mikroskopet gör att du sitter i en upprätt position under hela behandlingen och slipper böja på nacken. Du kan dessutom styra den med en hand vilket gör att du slipper avbryta behandlingen för att justera mikroskopet.
Det är inte bara tandläkarna som drar nytta av mikroskopet. De uppdaterade funktionerna förbättrar även patienternas behandling.
– Det är avgörande att ha ett bra mikroskop inom endodonti. Rotfyllningar handlar om att hitta väldigt små orsaker till varför patienten har ont och det kan man inte göra utan ett ordentligt mikroskop, säger Sune Demant.
Genom till exempel bättre och smartare belysning och mer detaljerad visualisering gör EXTARO 300 det lättare att hitta dessa mikroskopiska orsaker.
– Om något går fel under en rotfyllning handlar det oftast om att man har missat något. Har man ett bra mikroskop ser man alla detaljer och slipper göra sådana missar. Därför vinner man också tid. Dels för att själva behandlingen går snabbare, dels för att patienten slipper komma tillbaka flera gånger för att något har missats, förklarar Sune Demant och tillägger:
– Det gör också att patientens upplevelse av besöket blir bättre.
Mikroskopets kamera överför automatiskt bilder till ZEISS app. Via den kan Sune Demant på ett pedagogiskt sätt visa sina patienter vad problemet är och hur det ser ut.
– Det gör jag speciellt om någon har haft en besvärlig rotfyllning med exempelvis gömda rotkanaler. Då kan jag lätt förklara varför det har varit besvärligt och patienten går därifrån med en större förståelse och en bättre upplevelse.
Skulle du rekommendera mikroskopet till andra?
– Absolut, det är det bästa mikroskopet jag någonsin använt. Använder man mikroskop i sin verksamhet är det definitivt en bra investering, säger han och fortsätter:
– Jag har alltid varit ett fan av ZEISS och EXTARO 300 är ett av deras allra bästa mikroskop. Allt är väl uttänkt, har snygg finish och lättanvända gränssnitt. Jag brukar säga att de är lite som Rolex – även deras enklare produkter håller också riktigt hög kvalitet.